Laman Utama
Terapi Pemograman Otak Secara Saintifik (Brainwave)
Terapi Brainwave Bayi dan Kanak-Kanak

TEKNOLOGI SAINTIFIK GELOMBANG OTAK ANUGERAH AGUNG
(SUPER MULTIPLE INTELLIGENCES FOR KIDS NEUROTHERAPY & BRAINWAVE THERAPY)

Nama Produk Brainwave : Anugerah Agung Brainwave Super Multiple Intelligences for Kids

Keterangan : Terapi Otak menggunakan pendekatan sains dengan menggunakan Teknologi Saintifik Gelombang Otak Brainwave dan method stimulasi gelombang otak oleh Anugerah Agung Spiritual Development Centre adalah merupakan ikhtiar untuk memaksimumkan perkembangan otak anak anda agar tumbuh menjadi anak super cerdas. Mengembangkan berbagai tipe kecerdasan anak (multiple intelligences) yang sangat penting untuk bekal hidupnya di masa depan. Dirancang untuk anak usia 1-12 tahun dimana pada ketika itu anak sedang dalam proses pertumbuhan otak, eksplorasi bakat, pembentukan peribadi dan masa yang sangat menentukan dalam perkembangan kecerdasan. Jika Anda sudah menerapkan terapi brainwave untuk bayi Anda dengan Anugerah Agung Brainwave IQ Super Genius Baby, maka Brainwave Anugerah Agung Super Multiple Intelligences For Kids merupakan lanjutan dari Anugerah Agung Brainwave IQ Super Genius Baby.

Panduan Penggunaan : Brainwave Anugerah Agung Super Multiple Intelligences For Kids digunakan ketika anak dalam keadaan sedang tidur atau bangun dengan volume agak kecil dan tidak perlu terlalu kuat sehingga menganggu orang disekeliling anda. Sewaktu anak anda menggunakan brainwave ini tidak memerlukan anak anda untuk konsentrasi atau dengan sengaja mendengarkan brainwave ini. Anak Anda boleh dalam keadaan tidur atau bermain sesuka hati mereka. Tempoh atau jangka waktu masing-masing terapi ketika tidur atau bangun adalah 30 minit sehingga terapi brainwave ini selesai. Dilakukan setidak-tidaknya 1 minggu sekali.

Harga : RM150

MENINGKATKAN SERTA MENGEMBANGKAN KECERDASAN OTAK ANAK ANDA KE TAHAP LUARBIASA

TEKNOLOGI SAINTIFIK GELOMBANG OTAK ANUGERAH AGUNG (MULTIPLE INTELLIGENCES FOR KIDS NEUROTHERAPY & BRAINWAVE THERAPY) Terapi Brainwave dan stimulasi gelombang otak untuk memaksim um kan perkembangan otak anak agar tumbuh menjadi anak cerdas.

Berguna untuk membantu mengembangkan berbagai tipe kecerdasan anak (multiple intelligences) yang sangat penting untuk bekal an hidupnya di masa depan.

Diprogram khusus untuk anak ber usia 1-12 tahun dimana pada usia itu anak sedang dalam proses pertumbuhan otak.

APA YANG DIMAKSUDKAN DENGAN KECERDASAN BERGANDA?

Kecerdasan berganda (multiple inteligensia) adalah pelbagai jenis kecerdasan yang boleh dibangunkan pada anak, antara lain verbal-linguistic (kemampuan menghuraikan fikiran dalam kalimat-kalimat, persembahan, pidato, perbincangan, tulisan), logical-mathematical (kemampuan menggunakan logik-matematik dalam menyelesaikan   pelbagai masalah), visual spatial (kemampuan berfikir tiga dimensi), bodily-kinesthetic (kemahiran gerak, menari, sukan), musical (kepekaan dan kemampuan berekspresi dengan bunyi, nada, melodi, irama), intrapersonal (kemampuan memahami dan mengendalikan diri sendiri)   , interpersonal (kemampuan memahami dan menyesuaikan diri dengan orang lain), naturalist (kemampuan memahami dan memanfaatkan persekitaran).

FAKTOR-FAKTOR APA YANG MEMPENGARUHI KUALITI KECERDASAN?

Terapi Brainwave Untuk Mengembangkan Kecerdasan Otak Anak AndaKecerdasan berganda dipengaruhi 2 faktor utama yang saling berkaitan iaitu faktor keturunan (bawaan, genetik) dan faktor persekitaran.   Seorang kanak-kanak dapat mengembangkan pelbagai kecerdasan jika mempunyai faktor keturunan dan dirangsang oleh persekitaran terus menerus.

Ibu bapa yang cerdas anaknya cenderung akan cerdas pula jika faktor persekitaran menyokong pembangunan kecerdasaannnya sejak di dalam kandungan, masa bayi dan kanak-kanak.   Walaupun kedua-dua orang tuanya cerdas tetapi jika persekitaran tidak menyediakan keperluan asas untuk pembangunan kecerdasannya, maka potensi kecerdasan kanak-kanak tidak akan berkembang optimum.   Sedangkan orang tua yang kebetulan tidak berkesempatan mengikuti pendidikan tinggi (belum tentu mereka tidak cerdas, mungkin kerana tidak ada kesempatan atau halangan ekonomi) anaknya boleh cerdas jika dicukupi keperluan untuk pembangunan kecerdasan sejak di dalam kandungan sampai usia sekolah dan remaja.

APA KEPERLUAN UUTAMA UNTUK MENGEMBANGKAN KECERDASAN?

Tiga keperluan asas untuk membangunkan kecerdasan antara lain adalah keperluan FIZIKAL-biologi (terutama untuk pertumbuhan otak, sistem sensorik dan motorik), EMOSI-KASIH SAYANG (mempengaruhi kecerdasan emosi, inter dan intrapersonal) dan STIMULASI AWAL (merangsang kecerdasan-kecerdasan lain).

Keperluan FIZIKAL-biologi terutama gizi yang baik sejak di dalam kandungan sampai remaja terutama untuk perkembangan otak, pencegahan dan rawatan penyakit-penyakit yang boleh mempengaruhi perkembangan kecerdasan, dan keterampilan fizikal untuk melakukan aktiviti sehari-hari. Keperluan EMOSI-KASIH SAYANG: terutama dengan melindungi, menimbulkan rasa selamat dan selesa, memperhatikan dan menghargai anak, tidak mengutamakan hukuman dengan kemarahan tetapi lebih banyak memberikan contoh-contoh dengan penuh kasih sayang.   Keperluan STIMULASI meliputi rangsangan yang terus menerus dengan berbagai cara untuk merangsang semua sistem sensorik dan motorik.

Ketiga keperluan utama tersebut harus diberikan secara serentak sejak janin di dalam kandungan kerana akan saling berpengaruh.   Bila keperluan biofizik tidak tercukupi, gizinya kurang, sering sakit, maka perkembangan otaknya tidak optimum.   Bila keperluan emosi dan kasih sayang tidak tercukupi maka kecerdasan inter dan antar personal juga rendah.   Bila stimulasi dalam interaksi sehari-hari kurang berubah-ubah maka perkembangan kecerdasan juga kurang berubah-ubah.

APA ITU STIMULASI AWAL?  

Apa manfaatnya?

Rangsangan awal adalah rangsangan yang dilakukan sejak bayi baru lahir (bahkan sebaiknya sejak janin 6 bulan di dalam kandungan) dilakukan setiap hari, untuk merangsang semua sistem deria (pendengaran, penglihatan, perabaan, pembauan, pengecapan).   Selain itu harus pula merangsang gerak kasar dan halus kaki, tangan dan jari-jari, mengajak berkomunikasi, serta merangsang perasaan yang menyenangkan dan fikiran bayi dan kanak-kanak.   Rangsangan yang dilakukan sejak lahir, terus menerus, berubah-ubah, dengan suasana bermain dan kasih sayang, akan memacu pelbagai aspek kecerdasan kanak-kanak (kecerdasan berganda) iaitu kecerdasan: logik-matematik, emosi, komunikasi bahasa (lingusitik), kecerdasan muzikal, gerak (kinestetik)   , visual-spasial, senirupa dll.

Cara melakukan stimulasi awal

Rangsangan sebaiknya dilakukan setiap kali ada kesempatan berinteraksi dengan bayi.   misalnya ketika memandikan, menukar lampin, menyusui, menyuap makanan, menggendong, mengajak berjalan-jalan, bermain, menonton TV, di dalam kenderaan, menjelang tidur.

Rangsangan untuk bayi 0 - 3 bulan dengan cara: mengusahakan rasa selesa, selamat dan menyenangkan, memeluk, menggendong, menatap mata bayi, mengajak tersenyum, bercakap, membunyikan pelbagai bunyi atau muzik bergantian, menggantung dan menggerakkan benda berwarna ketara (lingkaran atau tempat-tempat   hitam-putih), benda-benda berbunyi, mengulingkan bayi kanan-ke kiri, tengkurap-telentang, dirangsang untuk meraih dan memegang mainan

Umur 3 - 6 bulan ditambah dengan bermain 'cilukba', melihat wajah bayi dan pengasuh di cermin, dirangsang untuk meniarap, telentang bolak-balik, duduk.

Umur 6 - 9 bulan ditambah dengan memanggil namanya, mengajak bersalaman, tepuk tangan, membacakan dongeng, merangsang duduk, dilatih berdiri berpegangan.

Umur 9 - 12 bulan ditambah dengan mengulang-ulang menyebutkan mama-papa, kakak, memasukkan mainan ke dalam bekas, minum dari gelas, menggelindingkan bola, dilatih berdiri, berjalan dengan berpegangan.

Umur 12 - 18 bulan ditambah dengan latihan mencoret-coret menggunakan pensil warna, menyusun kubus, angka-angka, potongan gambar sederhana (puzzle) memasukkan dan mengeluarkan benda-benda kecil dari wadahnya, bermain dengan boneka, sudu, pinggan, gelas, teko,   sapu, lap.   Latihlah berjalan tanpa berpegangan, berjalan mundur, memanjat tangga, menendang bola, melepas seluar, memahami dan melakukan perintah-perintah sederhana (mana bola, pegang ini, masukkan itu, ambil itu), menyebutkan nama atau menunjukkan benda-benda.

Terapi Brainwave Untuk Mengembangkan Kecerdasan Otak Anak AndaUmur 18 - 24 bulan ditambah dengan bertanya, menyebutkan dan menunjukkan bahagian-bahagian tubuh (mana mata? Hidung?, Telinga?, Mulut? Dll), menanyakan gambar atau menyebut nama binatang & benda-benda di sekitar rumah, mengajak bicara tentang kegiatan sehari   -hari (makan, minum mandi, main, minta dll), latihan menggambar garis-garis, mencuci tangan, memakai seluar - baju, bermain membaling bola, melompat.

Umur 2 - 3 tahun ditambah dengan mengenal dan menyebut warna, dengan menggunakan kata sifat (besar-kecil, panas-sejuk, tinggi-rendah, banyak-sedikit dll), menyebut nama-nama rakan, menghitung benda-benda, memakai baju, memberus gigi   , bermain kad, boneka, masak-masakan, menggambar garis, lingkaran, manusia, latihan berdiri di satu kaki, buang air kecil / besar di tandas.

Setelah 3 tahun selain mengembangkan kemampuan-kemampuan umur sebelumnya, stimulasi juga di arahkan untuk kesediaan bersekolah antara lain: memegang pensil dengan baik, menulis, mengenal huruf dan nombor, mengira mudah, memahami arahan-arahan mudah (buang air kecil / besar di tandas),   dan berdikari (ditinggalkan di sekolah), berkongsi dengan rakan-rakan dll.Perangsangan boleh dilakukan di rumah (oleh pengasuh dan keluarga) tetapi boleh pula di Kumpulan Permainan, Taman Kanak-Kanak atau sejenisnya.

Pentingnya suasana ketika stimulasi

Rangsangan dilakukan setiap ada kesempatan berinteraksi dengan bayi-kanak-kanak, setiap hari, terus-menerus, berubah-ubah, disesuaikan dengan umur perkembangan kemampuannya, dilakukan oleh keluarga (terutama ibu atau pengganti ibu).

Rangsangan perlu dilakukan dalam suasana yang menyenangkan dan kegembiraan antara pengasuh dan bayi / balitanya.   Jangan memberikan stimulasi dengan terburu-terburu, memaksakan kehendak pengasuh, tidak memperhatikan minat atau keinginan bayi / kanak-kanak, atau bayi-kanak-kanak sedang mengantuk, bosan atau ingin bermain yang lain.   Pengasuh yang sering marah, bosan, sebal, maka tanpa disedari pengasuh justeru memberikan rangsangan emosi yang negatif.   Kerana pada prinsipnya semua ucapan, sikap dan perbuatan pengasuh adalah merupakan stimulasi yang dirakam, diingat dan akan ditiru atau justeru menimbulkan ketakutan bayi-kanak-kanak.

Pentingnya pola pengasuhan yang demokratik (berwibawa)

Oleh kerana itu interaksi antara pengasuh dan bayi atau kanak-kanak perlu dilakukan dalam suasana pola asuh yang demokratik (berwibawa).   Iaitu pengasuh harus peka terhadap isyarat-isyarat bayi, ertinya memperhatikan minat, keinginan atau pendapat anak, tidak memaksakan kehendak pengasuh, penuh kasih sayang, dan kegembiraan, menciptakan rasa selamat dan selesa, memberi contoh tanpa memaksa, mendorong keberanian untuk mencuba berkreasi, memberikan anugerah   atau pujian atas kejayaan atau perilaku yang baik, memberikan pembetulan bukan ancaman atau hukuman bila anak tidak dapat melakukan sesuatu atau ketika melakukan kesalahan.

Mengapa stimulasi awal boleh merangsang kecerdasan berganda?

Sel-sel otak janin dibentuk sejak 3 - 4 bulan di dalam kandungan ibu, kemudian setelah lahir sampai umur 3 - 4 tahun jumlahnya bertambah dengan cepat mencapai jutaan sel, tetapi belum ada hubungan antara sel-sel tersebut.   Mula kehamilan 6 bulan, terbentuklah hubungan antara sel, sehingga membentuk rangkaian fungsi-fungsi.   Kualiti dan kerumitan rangkaian hubungan antara sel-sel otak ditentukan oleh stimulasi (rangsangan) yang dilakukan oleh persekitaran kepada bayi-kanak-kanak tersebut.

Semakin berubah-ubah rangsangan yang diterima bayi- kanak-kanak maka semakin kompleks hubungan antara sel-sel otak.   Semakin sering dan teratur rangsangan yang diterima, maka semakin kuat maka hubungan antara sel-sel otak tersebut.Semakin kompleks dan kuat hubungan antara sel-sel otak, maka semakin tinggi dan berubah-ubah kecerdasan kanak-kanak di kemudian hari, bila dikembangkan terus menerus, sehingga anak akan mempunyai banyak variasi kecerdasan (multiple inteligensia).

BAGAIMANA CARA MERANGSANG KECERDASAN BERGANDA?

Untuk merangsang kecerdasan berbahasa verbal ajaklah bercakap-cakap, bacakan cerita berulang-ulang, rangsang untuk bercakap dan bercerita, menyanyikan lagu anak-anak dll.

Latih kecerdasan logik-matematik dengan mengelompokkan, menyusun, merangkai, mengira mainan, bermain nombor, halma, congklak, sempoa, chess, kad, teka-teki, puzzle, monopoli, permainan komputer dll.

Kembangkan kecerdasan visual-spatial dengan melihat gambar, foto, merangkai dan membongkar lego, menggunting, melipat, menggambar, halma, puzzle, rumah-rumah, permainan komputer dll.
Melatih kecerdasan gerak badan dengan berdiri satu kaki, jongkok, membongkok, berjalan di atas satu garis, berlari, melompat, membaling, menangkap, latihan senam, menari, sukan permainan dll.Merangsang kecerdasan muzikal dengan mendengar muzik, bernyanyi, bermain alat muzik, mengikuti irama dan nada.

Melatih kecerdasan emosi inter-personal dengan bermain bersama-sama dengan kanak-kanak yang lebih tua dan lebih muda, saling berkongsi kuih, mengalah, meminjamkan mainan, bekerjasama membuat sesuatu, permainan mengendalikan diri, mengenal pelbagai suku, bangsa, budaya, agama melalui buku, TV dll.

Melatih kecerdasan emosi intra-personal dengan menceritakan perasaan, keinginan, cita-cita, pengalaman, berkhayal, mengarang ceritera dll.

Merangsang kecerdasan naturalis dengan menanam biji hingga tumbuh, memelihara tanaman dalam pot, memelihara binatang, berkebun, pelancongan di hutan, gunung, sungai, pantai, melihat langit, awan, bulan, bintang dll.

Bila kanak-kanak mempunyai potensi bawaan pelbagai kecerdasan dan dirangsang terus menerus sejak kecil dengan cara yang menyenangkan dan jenis yang berubah-ubah maka anak kita akan mempunyai kecerdasan yang berganda.

BAGAIMANA CARA MENGEMBANGKAN KREATIVITI KANK-KANAK?

Kreativiti diperlukan oleh manusia untuk menyelesaikan pelbagai masalah dalam kehidupan sehari-hari.   Kreativiti harus dikembangkan sejak awal.   Banyak keluarga yang tidak menyedari bahawa sikap ibu bapa yang autoritarian (diktator) terhadap anak akan mematikan bibit-bibit kreativiti kanak-kanak, sehingga ketika menjadi dewasa hanya mempunyai kreativiti yang sangat terhad.

BAGAIMANA PERANAN ORANG TUA UNTUK MENGAMBANGKAN KREATIVITI KANAK-KANAK?

Terapi Brainwave Untuk Mengembangkan Kecerdasan Otak Anak AndaKreativiti kanak-kanak akan berkembang jika orang tua selalu bersikap berwibawa (demokratik), iaitu: mahu mendengar omongan anak, menghargai pendapat anak, mendorong anak untuk berani mendedahkannya.   Jangan memotong pembicaraan anak ketika dia ingin mengungkapkan fikirannya.   Jangan memaksakan pada anak bahawa pendapat orang tua yang benar, atau mengganggu pendapat anak

Ibu bapa harus menggalakkan anak untuk berani mencuba mengemukakan pendapat, idea, melakukan sesuatu atau mengambil keputusan sendiri (asalkan tidak membahayakan atau merugikan orang lain atau diri sendiri).

  Jangan mengancam atau menghukum anak kalau pendapat atau perbuatannya dianggap salah oleh ibu bapa.   Anak tidaklah salah, mereka umumnya belum tahu, dalam tahap belajar.  

Oleh kerana itu tanyakan mengapa mereka berpendapat atau berbuat demikian, beri peluang untuk mengemukakan alasan-alasan.   Berikanlah contoh-contoh, ajaklah berfikir, jangan dipaksa, biarkan mereka yang memperbaikinya dengan caranya sendiri.   Dengan demikian tidak mematikan keberanian mereka untuk mengemukakan fikiran, idea, pendapat atau melakukan sesuatu.

Selain itu orang tua harus menggalakkan keberdikarian anak dalam melakukan sesuatu, menghargai usaha-usaha yang telah dilakukannya, memberikan pujian untuk hasil yang telah dicapai walau sekecil apapun.   Cara-cara ini merupakan salah satu unsur penting pembangunan kreativiti kanak-kanak.

Keluarga harus merangsang anak untuk tertarik melihat dan mempersoalkan tentang pelbagai benda atau kejadian disekeliling kita, yang mereka dengar, lihat, rasakan atau mereka fikirkan dalam kehidupan sehari-hari.   Ibu bapa harus menjawab dengan cara menyediakan cara yang semakin merangsang kanak-kanak berfikir lebih dalam, misalnya dengan memberikan gambar-gambar, buku-buku.   Jangan menolak, melarang atau menghentikan rasa ingin tahu anak, asalkan tidak membahayakan dirinya atau orang lain.
Ibu bapa harus memberi peluang anak untuk mengembangkan khayalan, merenung, berfikir dan mewujudkan gagasan anak dengan cara masing-masing.   Biarkan mereka bermain, menggambar, membuat bentuk-bentuk atau warna-warna dengan cara yang tidak lazim, tidak logik, tidak realistik atau belum pernah ada.   Biarkan mereka menggambar basikal dengan roda segi empat, langit berwarna merah, daun berwarna biru.   Jangan banyak melarang, menentukan, mencela, mengecam, atau mengehadkan kanak-kanak.   Berilah kebebasan, peluang, dorongan, penghargaan atau pujian untuk cuba suatu gagasan, asalkan tidak membahayakan dirinya atau orang lain.

Semua hal-hal tersebut akan merangsang perkembangan fungsi otak kanan yang penting untuk kreativiti kanak-kanak iaitu: berfikir divergen (meluas), intuitif (mengikut intuisi), abstrak, tidak, serentak.

RINGKASAN

Jika mahukan anak dengan kecerdasan berganda perlu dilakukan rangsangan sejak bayi setiap hari pada semua sistem deria (pendengaran, penglihatan, perabaan, pembauan, pengecapan), dengan mengajak berbicara, bermain untuk merangsang perasaan dan fikiran, merangsang gerak kasar dan halus pada leher, badan,   kaki, tangan dan jari-jari.

Cara melakukan stimulasi harus disesuaikan dengan umur dan tahap tumbuh-kembang anak.   Rangsangan dilakukan setiap kali ada kesempatan berinteraksi dengan bayi / kanak-kanak, misalnya ketika memandikan, menukar lampin, menyusui, menyuap makanan, menggendong, mengajak berjalan-jalan, bermain, menonton TV, di dalam kenderaan, menjelang tidur, atau bila-bila masa dan di mana ketika anda boleh   berinteraksi dengan anak anda.   Selanjutnya boleh ditambah melalui Kumpulan Permainan, Taman Kanak-Kanak dan seumpamanya.

Rangsangan perlu dilakukan dalam suasana yang menyenangkan, iaitu pola asuh yang berwibawa (demokratik).   Ertinya: pengasuh harus peka terhadap isyarat-isyarat bayi, memerhatikan minat, keinginan atau pendapat anak, tidak memaksakan kehendak pengasuh, penuh kasih sayang, dan kegembiraan, menciptakan rasa aman dan selesa, memberi contoh tanpa memaksa, mendorong keberanian untuk mencuba berkreasi, memberikan anugerah   atau pujian atas kejayaan atau perilaku yang baik, memberikan pembetulan bukan ancaman atau hukuman bila anak tidak dapat melakukan sesuatu atau ketika melakukan kesalahan.

Pola asuhan berwibawa penting untuk mengembangkan kreativiti anak.Dengar percakapan anak, sarankan kanak-kanak untuk berani mengucapkan pendapatnya, hargai pendapat anak, jangan memotong pembicaraan anak, jangan memaksakan pendapat ibu bapa atau mengganggu pendapat anak.

Rangsanglah anak untuk tertarik melihat dan mempersoalkan tentang pelbagai hal dilingkungannya, beri kebebasan dan dorongan untuk mengembangkan khayalan, merenung, berfikir, mencuba dan mewujudkan idea.   Berikan pujian untuk hasil yang telah dicapai walau sekecil apapun. Jangan menghentikan rasa ingin tahu anak, jangan banyak mengancam atau menghukum, beri peluang untuk mencuba, asalkan tidak membahayakan dirinya atau orang lain.

ANTARA MANFAAT TERAPI BRAINWAVE ANUGERAH AGUNG SUPER MULTIPLE INTELLIGENCES FOR KIDS UNTUK KECERDASAN ANAK-ANAK :

Mampu merangsang tidur yang nyenyak, dan mendorong produksi hormon pertumbuhan.

Menenangkan tubuh, otot dan saraf, membantu mempersiapkan otak untuk belajar dan juga meningkatkan kecerdasan intelektual (IQ) dan emosional (EQ).

Dalam format, ritme, dan melodi yang berbeza, brainwave dapat merangsang fungsi otak dan menciptakan serat syaraf pada otak yang berguna dalam kemampuan di bidang matematik dan sains di masa depan.

Mendorong komunikasi antara sel saraf, meningkatkan kemampuan bahasa dan membaca.

Mampu meningkatkan pertumbuhan emosional, daya khayal, dan kreativiti.

Mempermudah serta mendorong otak anak-anak untuk mengatur kembali idea-idea, mengembangkan daya ingat, dan menggunakannya secara efisien.

Terapi Brainwave Untuk Mengembangkan Kecerdasan Otak Anak AndaPenelitian membuktikan bahawa gelombang bunyi, terutama stimulasi bunyian sangat mempengaruhi perkembangan IQ (Intelligent Quotien) dan EQ (Emotional Quotien). Seorang anak yang sejak dari kecil terbiasa mendengarkan bunyian akan lebih berkembang kecerdasan emosional dan kebijaksanaannya dibandingkan dengan anak yang jarang mendengarkan bunyian.

Penelitian menunjukkan, brainwave yang mengandungi komposisi nada berfluktuasi antara nada tinggi dan nada rendah akan merangsang kuadran C pada otak. Sampai usia 12 tahun, kuadran B dan C pada otak anak-anak akan berkembang hingga 80 % dengan muzik.

Setiap anak dilahirkan dengan 10 Juta neuron (sel saraf di otaknya). Tiga tahun pertama merupakan periode dimana berjuta-juta sel glial terus bertambah untuk memupuk neuron. Sel-sel syaraf ini membentuk beribu-ribu sambungan antara neuron yang disebut denrite yang mirip sarang laba-laba, dan axon yang berbentuk memanjang.

Pada usia 6-7 tahun, otak anak besarnya dua pertiga otak orang dewasa, tapi memiliki 5-7 kali lebih banyak sambungan antara neuron daripada otak anak usia 18 bulan atau orang dewasa. Otak mereka memang mempunyai kemampuan besar untuk menyusun ribuan sambungan antara neuron. Namun, kemampuan itu berhenti pada umur 10-11 tahun jika tidak dikembangkan atau digunakan. Ketika itu enzim tertentu dilepaskan dalam otak dan melarutkan semua jalur atau “urat” syaraf (pathways) yang tidak termielinasi dengan baik (mielinasi adalah proses pembungkusan jalur syaraf dengan myelin yang berwujud protein-lemak).

Perkembangan otak anak yang sedang tumbuh melalui tiga tahap, iaitu :

1. otak primitif ( action brain )

2. otak limbik ( feeling brain )

3. otak fikir ( thought brain )

Meskipun saling berkaitan, ketiganya mempunyai fungsi tersendiri. Otak primitif mengatur fizik kita untuk bertahan hidup, mengelola gerak refleks, mengendalikan gerak motorik, memantau fungsi tubuh, dan memproses maklumat yang masuk dari pancaindera.

Ketika menghadapi ancaman atau keadaan bahaya, bersama dengan otak limbik, otak primitif menyiapkan reaksi “hadapi atau lari” ( fight or flight response ) bagi tubuh. Otak limbik memproses emosi seperti rasa suka dan tidak suka, cinta dan benci. Otak ini sebagai penghubung otak fikir dan otak primitif. Otak primitif dapat diperintah mengikuti kehendak otak fikir, di saat lain otak fikir dapat “dikunci” untuk tidak melayani otak limbik dan primitif selama keadaan darurat, yang nyata mahupun yang tidak.

Sedangkan otak fikir, yang merupakan bentuk daya fikir tertinggi dan bahagian otak yang paling objektif, menerima kemasukan dari otak primitif dan otak limbik. Namun, ia memerlukan waktu lebih banyak untuk memproses informasi, termasuk image, dari otak primitif dan otak limbik. Otak fikir juga merupakan tempat bergabungnya pengalaman, ingatan, perasaan, dan kemampuan berfikir untuk melahirkan gagasan dan tindakan.

Mielinasi syaraf otak berlangsung secara berurutan, mulai dari otak primitif, otak limbik, dan otak fikir. Jalur syaraf yang makin sering digunakan membuat mielin makin menebal. Makin tebal mielin, makin cepat impuls syaraf atau perjalanan signal sepanjang “urat” syaraf. Kerana itu, anak yang sedang membesar dianjurkan menerima kemasukan dari lingkungannya sesuai dengan perkembangannya.

Di samping itu, anak juga memerlukan pengalaman yang merangsang pancaindera. Namun, indera mereka perlu dilindungi dari rangsangan yang berlebihan kerana anak-anak itu ibarat span. “Mereka menyerap apa saja yang dilihat, didengar, dicium, dirasakan, dan disentuh dari lingkungan mereka. Kemampuan otak mereka untuk memilih atau menyaring pengalaman rasa yang tidak menyenangkan dan berbahaya belum berkembang.

Rangsangan dan perkembangan indera itu pada gilirannya akan mengembangkan bahagian tertentu dari otak primitif yang disebut reticular activating system (RAS). RAS ini pintu masuk di mana kesan yang ditangkap setiap indera saling berkoordinasi sebelum diteruskan ke otak fikir. RAS merupakan wilayah di otak yang membuat kita mampu memusatkan perhatian. Kurangnya stimulasi, atau sebaliknya stimulasi yang berlebihan, ditambah lagi dengan gerakan motorik kasar dan halus yang tidak berkembang secara baik, boleh menyebabkan rosaknya perhatian terhadap lingkungan.

Sebelum anak berusia empat tahun, otak primitif dan otak limbik sudah 80% termielinasi. Setelah umur 6-7 tahun mielinasi bergeser ke otak fikir. Awalnya dari belahan otak kanan yang antara lain bertugas merespon gambaran visual.

Ketika menonton TV, belahan otak kanan inilah yang paling dominan kerjanya.Sedangkan ketika membaca, menulis, dan bercakap, belahan otak kiri yang dominan. Tugas utama otak kiri ialah berfikir secara analitik dan menyusun argumen logik langkah demi langkah. Ia menganalisis suara dan makna bahasa (misalnya, kemampuan menyesuaikan suara dengan alphabet), juga mengelola keterampilan otot halus.

Banyak orang mengira, bahawa kecerdasan seorang anak hanya ditunjukkan dengan nilai mata pelajaran yang bagus. Padahal, ada banyak jenis kecerdasan yang harus dikembangkan oleh seorang anak agar sukses dalam hidupnya. Seseorang yang keputusan peperiksaannya selalu bagus di sekolah belum tentu sukses ketika hidup di masyarakat. Untuk itu, bekalilah anak Anda dengan Kecerdasan Multipel atau Multiple Intelligence. Dan Brainwave Anugerah Agung Super Multiple Intelligences For Kids ini dirancang untuk membantu merangsang perkembangan berbagai kecerdasan anak Anda.

Kecerdasan multipel (Multiple Intelligence) adalah berbagai jenis kecerdasan yang dapat dikembangkan pada anak, antara lain verbal-linguistic (kemampuan menguraikan fikiran dalam kalimat-kalimat, presentasi, pidato, diskusi, tulisan), logical–mathematical (kemampuan menggunakan logik-matematik dalam memecahkan berbagai masalah), visual spatial (kemampuan berfikir tiga dimensi), bodily-kinesthetic (ketrampilan gerak, menari, olahraga), musical (kepekaan dan kemampuan berekspresi dengan bunyi, nada, melodi, irama), intrapersonal (kemampuan memahami dan mengendalikan diri sendiri), interpersonal (kemampuan memahami dan menyesuaikan diri dengan orang lain), naturalist (kemampuan memahami dan memanfaatkan lingkungan/persekitaran).

Jika penjelasan singkat di atas belum cukup, silakan baca deskripsi masing-masing kecerdasan berikut ini:

Kecerdasan Verbal merupakan salah satu bahagian dari multi kecerdasan yang disebutkan oleh Gardner, orang yang memiliki kecerdasan verbal yang tinggi tidak saja mampu mengolah kata-kata dengan efektif tapi juga mampu menginterpretasikan sesuatu yang tersurat dengan baik.

Kecerdasan Intrapersonal, memahami diri sendiri , mengenali kelebihan dan kekurangan yang ada pada diri sendiri, dia tidak akan mahu melakukan sesuatu diluar batas kemampuannya. Kesuksesan juga ditentukan oleh bagaimana kita mengenal diri sendiri;

Kecerdasan Interpersonal, merupakan suatu kemampuan untuk membina hubungan dengan orang lain, kesuksesan berawal dari langkah tersebut.

Kecerdasan Naturalis, kecerdasan ini memberikan kemampuan kita mengenali segala macam benda yang mati dan hidup.

Kecerdasan Spasial , kemampuan menentukan arah dan posisi merupakan bakat yang dibawa oleh orang-orang dengan kecerdasan spasial yang baik. Bila tidak di latih, lokasi boleh tersasar / sesat ketika membawa kenderaan dan tidak dapat mengambil keputusan berdasarkan logik.

Kecerdasan Ekstensial, kecerdasan ini memberikan kita kemampuan untuk selalu menghargai apa yang ada dan apa yang menimpa kita agar dapat kita olah menjadi sesuatu yang bermanfaat.

Kecerdasan Logikal Matematik, kecerdasan ini paling sering diukur dalam tes IQ, bila kecerdasan ini tinggi, dia akan sanggup menggunakan akal dan logik dalam memecahkan masalah. Walaupun demikian kita tidak boleh memberi kesimpulan seseorang bodoh hanya kerana faktor IQ saja.

Kecerdasan Kinestetik, kecerdasan ini terdiri dari olah tubuh, olah raga, bila kita ingin sihat maka dengan olah raga dan pola hidup yang seimbang maka kita dapat lebih sihat.

Untuk para ibu bapa yang sayang dengan anak,sekarang adalah waktunya yang tepat untuk memberikan bekal berbagai macam kecerdasan pada anak Anda. Mengingat cabaran hidup di masa depan mereka akan lebih berat daripada masa sekarang. Persiapkan mereka untuk menjadi anak yang siap menghadapi segala cabaran hidup dan mampu meraih kesuksesan dengan Teknologi Brainwave Anugerah Agung Super Multiple Intelligences For Kids.

Terapi Brainwave Untuk Mengembangkan Kecerdasan Otak Anak Anda